ÖKA DINA MARGINALER - Butikshandel
15638
post-template-default,single,single-post,postid-15638,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

ÖKA DINA MARGINALER

Öka marginalen

ÖKA DINA MARGINALER

Detta är en artikel relaterat våra företagstjänster!

Sluta att ge bort dina pengar!

Var helst man befinner sig möts man av butiker som slåss om att ha störst REA. Skyltar och annonser som ”Allt i butiken 50%”, ”30% rabatt på…,” ”70% på allt i fyndhörnan” etc. Den mest uppenbara anledningen är ju att när e-handeln tar mer och mer mark tvingas butikerna till att sänka sina marginaler.

Och det är ju inte så konstigt. Och det är ju inte heller så konstigt att man ger alla kunder samma rabatt. Men tänk om man kunde sälja till det priset som marknaden är villig att betala. Eller ännu bättre, sälja till det priset som kunden är villig att acceptera. Nu kan man det!

Sälj till marknadspris? 

Om vi tänker oss för enkelhetens skull att du ska har en hyllvärmare, ett lager av varor som du bara vill bli av med, du bestämmer dig för att börja med 30% rabatt. Har du tur så får du det sålt. Om inte så sänker du priset till 50%.

Vid en första anblick kanske appen Byebuy inte ser mycket ut för värden. Men vad som finns bakom är inte bara genialt det är unikt.

När du annonserar ut dina varor och tjänster via appen så väljer du ett startpris. Men du sätter också ett minimipris. Detta borde vara ditt tilltänkta ”rea-pris”. Med andra ord, om normalpriset är 500 kr så sätter du ett lägstapris om 350 kr. Och nu kommer det geniala, i takt med att intresset för din annons ökar sjunker priset. Och via appen kan användare sprida din annons för att på så vis påverka priset nedåt. Ingen av dina kunder vet lägsta priset så hen har ingen aning när lägsta priset nås. Dessutom vet dem inte heller hur många varor du har att sälja. Detta tillsammans innebär att dina kunder kommer att handla på olika prisnivåer. Om inte, riskerar hen att gå miste om ett bra erbjudande.

 Vad skulle det betyda för din marginal? 

Öka marginalen ex
Robert Mansson
r.mansson@butikshandel.se
No Comments

Post A Comment