KAN BUTIKER KONKURRERA MED E-HANDELN? - Butikshandel
15706
post-template-default,single,single-post,postid-15706,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

KAN BUTIKER KONKURRERA MED E-HANDELN?

Som liten butik konkurrera

KAN BUTIKER KONKURRERA MED E-HANDELN?

Är e-handeln verkligen skyldig till butiksdöden?

Det råder en allmän uppfattning om att online shopping dödar butiker. Och det finns väl ingen oavsett var i världen man befinner sig, som inte fruktar de stora globala e-handelsplattformarnas intåg på marknaden, och det som uppfattas vara en erövring av handeln.

Verkligheten är helt annorlunda, enligt Miriam Burt, vice VD för Gartner. ”Faktum är att  antalet butiker som öppnades i USA 2017 är fler än antalet nedlagda”, säger hon.

Den verkliga orsaken till stora butiksdöden är mer sannolikt resultatet av dålig ledning, ekonomiska förhållanden, marknadsförändringar med fel eller dålig timing på utförande av strategi, säger hon. Andra misslyckas eftersom de försöker springa innan de kan gå eller saknar klarhet i erbjudandet.

”Men ännu viktigare, vi ser många butiker som helt enkelt inte tar vara på sina viktigaste tillgångar – personal och plats”, säger Miriam Burt.

Hon menar att den vanliga butiken bör ta lärdom av de stora e-handlarna och vad de gör för att ta mark. Hon menar att om bara butikerna omvandlar dessa punkter till förmån för butikens värden kommer man att kunna öka sin konkurrenskraft. Och på allvar ta upp kampen med e-handeln.

Varför vinner e-handeln egentligen mark?

Miriam från Gartner (Gartner är världsledande aktör inom forskning- och som rådgivare och konsult), påvisar nio faktorer som e-handeln har visat sig överlägsna på. Nedan följer dessa faktorer fritt översatta (originalet hittar du här).

Vad är då e-handeln är så duktiga på? Jo man:

1Utnyttjar och söker konstant nya möjligheter till kommunikationsplattformar för att öka kundlojaliteten.

2Erbjuder flexibilitet genom olika alternativ vid köp, så som ”klicka och hämta”.

3Underlättar vid returer. Statistik visar att 92% är villiga att handla igen om det är lätt att utföra återköp.

4Integrerar med kunders ”touch-punkter” som anslutna apparater i hemmet.

5Skapar en stark och kunnig personalstyrka som alltid är villig att vara kunden till tjänst.

6Tillhandahåller serviceledd försäljning genom en kombination av fysiska och digitala möten för att öka kontaktpunkterna med, och på så sätt övertyga kunden.

7Nyttjar teknologin för kundcentrerade och uppdaterade upplevelser, så som intelligent ”shoppingassistent”.

8Bygger upp och aktivt arbetar med uppbyggnaden av samarbeten innehållandes partners, andra återförsäljare (även konkurrenter), leverantörer, teknikleverantörer och kunder.

9Jobbar aktivt med att skapa en engagerande butikserfarenhet och tillåter kunder att se, röra och prova innan köp.

E-handeln har sett luckor och möjligheter som inte de vanliga butikerna har förstått att nyttja.

Den kvicktänkte har säkert redan reflektat över att när man tittar på dessa faktorer så är det inte det att faktorerna är unika för e-handeln och att de inte går att applicera på en vanlig fysisk butik. Nej det handlar snarare om att e-handeln har sett en luckor och möjligheter som inte de vanliga butikerna har förstått att nyttja.

Läs även – BUTIKSHANDELN VINNER

Vad butiken kan lära av e-handeln.

Nedan följer en redogörelse där vi punkt för punkt går igenom för hur man som butik kan jobba med dessa faktorerna. Faktorer som i vissa avseenden dessutom ger fördel butiken framför e-handeln.

1Kommunikationsplattformar för ökad kundlojalitet – Det finns ett antal system för kundklubbar på marknaden. Tänk bara på att det räcker inte med att skicka ut ett erbjudande med jämna mellanrum. E-handeln nyttjar digitala möjligheter för att du som kund inte ska glömma bort dem eller till och med den vara som du har visat intresse för eller liknande varor. Jo detta är till stor del möjligt även för den enskilda butiken.

2”Klicka och hämta” – E-handeln upptäckte att leveranstiden var ett problem. De insåg att om de kan erbjuda pickup plats så vinner man tid. Varje butik i sig är en pickup plats. Det som ska till  är en teknologi som möjliggör försäljningen utan att det måste vara en websida. Den teknologin har inte funnits förrän nu. Här äger du som ägare av en butik en STOR fördel då man som butik samtidigt kan erbjuda trygghet och den personlig relationen. Och platsen finns ju redan, eller hur?

3”Underlätta vid returer” – För att skapa trygghet tvingades e-handeln till att utan ifrågasättande erbjuda ”ångerrätt utan att fråga”. Trots att butiker har fördel av en personlig kontakt, upplever många kunder det som obekvämt att lämna tillbaka en vara. Processen för returnerat köp måste underlättas och eventuellt ifrågasättande om varför varan lämnas tillbaka bör till varje pris motverkas.

4”Integration med touch-punkter” – Detta är väl den punkt som är mest komplex och mest krävande att implementera för en butik. Men det är möjligt. Men det förutsätter dock att man jobbar aktivt med punkt 1, 2, 6, och 8.

5”Kunnig och serviceinriktad personal” – Detta kan tyckas vara självklart. Men känslan om att personalen är där för dig som kund är tydlig inom e-handeln men lämnar ibland en hel del att önska vad gäller butiken på gatan. Ibland kan man få en känsla av att kunden är där för butiken och personalen skull.

6”Serviceledd försäljning” – Butikerna måste inse att försäljningen börjar inte när kunden kommer in i butiken. Detta är e-handeln duktiga på. Om inte du hittar dem hittar de dig. De leder dig till web-shoppen och leder dig i web-shoppen. Om du inte gör ett köp kommer de att presentera andra varor för dig. Om du trots detta inte gör ett köp kommer de att hitta dig igen för att presentera specifika erbjudanden. Omsatt till butikernas situation innebär det att de måste jobba aktivt med att ”hitta” och fånga in kunder. Försäljningen måste påbörjas utanför butiken och relationen måste bibehållas. På samma sätt som e-handeln jobbar med incitament för att få möjlighet att kommunicera med kunden måste även butiken göra det. Detta är nödvändigt för e-handelns så väl som den fysiska butikens överlevnad. Denna punkt är nära sammanknuten till punkt 1.

7”Shopping assistent” – För e-handeln är sammankopplingen till punkt 6 tydlig. I avsaknad av fysisk plats nyttjar de teknologin. Men faktum är att en butik kan i stort sett göra det samma redan idag. Det stora misstaget många gör är att man drar på för stora växlar från början. Börja smått och växla upp efter hand. Två viktiga bitar att tänka på planera och sätt mätbara mål (gärna i försäljning).

8Samarbeten – Det är svårt att rangordna vilka samarbeten som är viktigast. Jag skulle säga att de alla är lika viktiga men har olika syften. Dessa samarbeten är ju i mindre och i begränsad skala översättningsbara till hur de stora kedjorna på marknaden föröker arbeta. Men det som är signifikativt är avsaknaden av FRUKTBARA samarbeten för den enskilda butiken. Visst finns det organisationer för att främja näringslivet och handeln på orten men jag menar motsvarande samarbeten som e-handeln visar upp.

9Prova – Hur många butiker har inte erfarenhet av att folk kommer in och provar, och sen säger rakt ut ”ja jag köper den på nätet för 20% lägre pris”. Här kan vi bara konstatera, att de butikerna som inte erbjuder adderade mervärden konkurrerar bara med marginaler.  Då är det bara en tidsfråga innan man får lägga ner.

Sluta skyll på e-handeln!

Det är dags för butikerna att sluta skylla på e-handeln. Alla butiker har ett val och ju längre de väntar desto svårare blir det.

Valet är enkelt, antingen så tar de till vara på samma möjligheter som e-handeln har haft ensamrätt på, eller så kan de lika bra lägga ner. De butiker som inser detta och väljer att ta till sig erfarernheterna från e-handeln kommer att skapa förutsättningar för att kunna konkurrera med e-handelns lägre marginaler samtidigt med bibehållen eller större nettovinst. Rätt hanterat kan man se fram emot ökade intäkter parallellt med minskade kostnader.

Förutsättningar som redan finns!

Det finns 290 kommuner i Sverige. Och jag vågar med bestämdhet påstå att det finns minst en förening eller organisation på varje kommun som syftar till att främja handeln på orten. Faktum är att antalet är mycket större då det troligen finns en organisation för varje tätort och antalet tätorter är 1979 st. (SCB 2015). De flesta organisationer inriktar sig dock på informationsutbyte, kunskapsutveckling och att ”polera ytan” med att initiera”ortens presentkort” och organisera ”ortens handelsdagar”.

Jag utmanar er föreningar till tänka som e-handeln gör. Ni har bollen i er hand. Sluta att klaga på vad som sker ”på stan”, och börja jobba aktivt för att skapa förutsättningar för butiken på orten. Stöd butikerna i arbetet med de nio punkterna enligt ovan och skapa förutsättningar för en ”levande butikshandel”. 

Och till er butiker, ställ krav på organisationerna!

Robert Mansson
r.mansson@butikshandel.se
No Comments

Post A Comment